Tips

Op 18 november (20.00 uur), de geboortedag van Joost Zwagerman, zal de Joost Zwagerman Lezing plaatsvinden. Hiervoor wordt een vooraanstaande schrijver, journalist of beeldend kunstenaar van internationale betekenis uitgenodigd om te reflecteren op het belang van beeldende kunst en literatuur en de relatie tussen de twee domeinen. Dit jaar is dat Benjamin Moser. Tijdens deze avond wordt tevens de Joost Zwagerman Essayprijs 2020 uitgereikt.

Op woensdag 30 september (19.00 uur) kun je vanuit je eigen comfortabele zetel met interessante auteurs in discussie over de canon, hoor je ze eigen werk voorlezen en luister je samen naar betogen. Boek je ticket nu!

Er is met andere woorden een nieuwe datum en een passende formule gevonden voor het Literair Reservaat van 2020: de auteurs komen samen in De Krook in Gent en jij kan gezellig mee aanschuiven via Zoom. Net zoals anders zijn er drie rondes met telkens twee auteurs, waardoor je aan het einde van de avond met zes auteurs een persoonlijk gesprek hebt gehad. Tussen de verschillende rondes door luisteren we naar een betoog.

Voor hun herfstnummer vraagt Kluger Hans inzendingen die op zoek gaan naar de grenzen en mogelijkheden die algoritmes ons en de literatuur bieden.

Er wordt veel geschreeuwd in de twee korte romans van Édouard Louis, Weg met Eddy Bellegueule en Geschiedenis van geweld, en ook veel gespuugd. Vaak gebeurt het ook min of meer tegelijkertijd, alsof spuug de materiële vorm van taal is, een betrouwbaarder betekenisdrager dan woorden, die vaak verkeerd worden begrepen. Op de eerste bladzijde van Weg met Eddy Bellegueule wordt de verteller op school in zijn gezicht gespuugd. ‘De lange met het rode haar spuugde Hier, voor in je smoel. De klodder liep langzaam over mijn gezicht, geel en dik zoals dat luidruchtige slijm dat de keel van bejaarden en van zieke mensen verstopt.’ Het is gruwelijk efficiënt. De woorden die de lange met het rode haar heeft uitgespuugd (en die zijn gecursiveerd, zoals alle uitspraken van personages uit het arbeidersmilieu) worden ingebed tussen ‘spuugde’ en ‘de klodder’, waardoor spuug en woorden niet van elkaar gescheiden zijn, één enkele materiële aanranding die niet kan worden weggeveegd. Door Matthew Stadler.

In december worden de prijzen voor de Jonge Kunstkritiek opnieuw uitgereikt. Auteurs tot 35 jaar kunnen hun essay (of recensie) tot en met 1 september inzenden.

Voor wie schoor ik me nog? Er is een diepe breuk in mijn rituelen ontstaan. De treinen naar Amsterdam (daarvoor maakte ik die thermos thee), de belangrijke vergaderingen en toevallige ontmoetingen, de koffies bij De Zwart – de openbaarheid is geïnfecteerd, en zal, niet-medische mondkapjes ten spijt, mijn rol daarin nog wel even blokkeren. Die eerste tijd waren er natuurlijk ook nog amper beeldvergaderingen, en meden we zelfs onze vertrouwde speeltuin. Ik zou mijn ongeschoren gezicht nog slechts delen met mijn vriendin en kinderen, de mensen die ook het eerst in een virusbesmetting zouden delen. Door Daan Stoffelsen.

Mijn vader en ik reden bijna ieder jaar naar een vakantiehuisje in Frankrijk. Eerst met de Skoda, later kocht mijn vader een oude bruine Mazda met één blauwe voordeur. Soms mocht er een vriendinnetje mee, vanaf mijn twaalfde ging ook mijn vaders vriendin mee. Dit was vóór Schengen, we werden weleens staande gehouden aan de grens, vanwege de sjofele auto en inzittenden. Door Sarah van Vliet.

Op 18 november aanstaande, de verjaardag van Joost Zwagerman (1963-2015), zal de derde Joost Zwagerman Essayprijs worden uitgereikt. Deze prijs is een initiatief van de Van Bijleveltstichting en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, uitgevoerd in samenwerking met de erven van Joost Zwagerman. De uitreiking vindt plaats in Alkmaar, waar die dag ook de Joost Zwagerman Lezing zal worden uitgesproken.

Wie niet professioneel in of met theater werkt, heeft zijn laatste toneelstuk waarschijnlijk gelezen op de middelbare school. Daarbuiten komt het genre nauwelijks meer aan bod, niet in literaire kringen en zelfs niet bij een studie als Nederlands – tenminste niet toen ik dat studeerde in de jaren negentig. Wie op de universiteit toneel wil bestuderen wordt gauw doorverwezen naar de vakgroep Theaterwetenschap. Door Maaike van Rijn.

14 oktober 2019 overleed literatuurwetenschapper Harold Bloom, een bevlogen pleitbezorger van de letteren voor de een, een reactionaire verdediger van ‘de westerse canon’ voor de ander. Aan de hand van zijn laatste, elegische boek Possessed by Memory weegt Lodewijk Verduin Blooms literaire nalatenschap.

Identiteitspolitiek is de laatste tien jaar alomtegenwoordig in het maatschappelijke debat. Ook in de theater- en filmwereld staat de status van de acteur als identitaire goochelaar onder druk. Welke rollen kan en mag een acteur nog spelen in een tijd waarin iedereen alleen zichzelf representeert? Niet zelden leidt die vraag tot een politieke kramp of moralistische reflex die de artistieke praktijk verlamt. Maar op z’n best biedt het debat ook een kans om ons denken over acteren te verruimen. Door Timeau De Keyser.

Robbert-Jan Henkes ontsluit met Bij mij op de maan de Russische kinderpoëzie. Maar, hoe schrijf je die eigenlijk?

Rapper Brihang wordt geroemd als ‘beeldend woordkunstenaar’ en als de ‘West-Vlaamse chroniqueur van ons collectieve gevoelsleven’. In zijn rhymes zoekt hij naar een houvast in een vloeibare wereld, en laat hij de luisteraar mee thuiskomen. Door Tijl Nuyts.

De Optimist vraagt jonge schrijvers het duel aan te gaan met zichzelf voor themamaand De Duellist. Schrijf, dicht, essayeer over polemieken, voetbal, ouderwetse schermutselingen: alles wat een duel voor jou betekent. Misschien zit het duel wel in de vorm van je tekst.

Op 1 april vindt de derde editie van Het Literair Reservaat plaats in Bibliotheek De Krook in Gent, met dit keer als thema Canon/Kanon. Kom ook!

In samenwerking met Boom Uitgevers en de Nederlandse Boekengids organiseert Spui25 op woensdag 26 februari een avond (20.00-21.30 uur) over het vierde deel van Michel Foucaults Geschiedenis van de seksualiteit. Met Marli Huijer, Jeanne Holierhoek, Jip Lemmens en Kasper Bockweg. Kom ook!

De open oproep voor Kluger Hans #38 is geopend! Thema deze keer is ‘Het belang van het irrelevante’.

Het irrelevante is wat niet van belang is, wat nooit ter zake doet en geen betekenis heeft. Je kan zeggen dat het irrelevante onnodig is en onbelangrijk ten opzichte van wat zich op de voorgrond afspeelt. Het is iets onbeduidends dat in schril contrast staat met zogenaamde gewichtige ideeën. Wat belang heeft wordt nuttig en ernstig bevonden, en dient op de voorgrond te staan van onze collectieve aandacht – de irrelevantie delft hierbij het onderspit. Of is dit slechts een kwestie van perspectief?

Elke zomer gaat deBuren met jonge makers naar Parijs. Ze krijgen er de kans om twee weken lang aan nieuw materiaal te werken en in gesprek te gaan met elkaar en met gerenommeerde auteurs en sleutelfiguren uit het literaire veld en het medialandschap. Voor, tijdens en na de residentie stellen de makers enkele keren met een redacteur hun werk op scherp.

Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond organiseert in samenwerking met het Domein voor Kunstkritiek van 5 t/m 8 februari een masterclass voor hybride kunstkritiek. In het kader van Beyond the Black Box, het focusprogramma waar transdisciplinaire kunst centraal staat, gaan we op zoek naar nieuwe vormen van kunstkritiek die aansluiten bij hybride kunstpraktijken.

Maandag 18 november (20.00 uur) wordt in Alkmaar de Joost Zwagerman Lezing gehouden. Hiervoor wordt een vooraanstaande schrijver, journalist of beeldend kunstenaar van internationale betekenis uitgenodigd om te reflecteren op het belang van beeldende kunst en literatuur en de relatie tussen de twee domeinen. Dit jaar is dat Julian Barnes. Tijdens deze avond wordt tevens de Joost Zwagerman Essayprijs 2019 uitgereikt.

Zaterdag 9 november (14.00 tot 16.30 uur) biedt Creatief Schrijven je de mogelijkheid om bij hun Schrijflab op de Antwerpse Boekenbeurs een essay, verhaal, poëzie of column bij een Vlaams literair tijdschrift te pitchen.

Vier keer per jaar gooit rekto:verso in Vooruit in Gent hun redactionele kookpot open om er samen met lezers en auteurs extra ideeën en ingrediënten in te doen. Je bent op 7 oktober van harte welkom bij de tweede open redactieraad van dit seizoen om mee te brainstormen over het thema van hun lentenummer: monsters.

22 oktober (19.15 – 21.15 uur) organiseert EYE in samenwerking met De Gids en SLAA een literaire filmavond over sekse-diversiteit. Aan de hand van een essay van schrijfster en filmjournaliste Basje Boer bekijken we stills en filmfragmenten. Tussendoor geven verschillende dichters en schrijvers hun eigen kijk op sekse en het ongemak van een afgebakende seksuele rol.

Vorige week verscheen De Revisor #22. De periferie, een nieuw nummer in een nieuw jasje. Lees bij ons de inleiding bij het nummer door Bernke Klein Zandvoort.

De genomineerden voor de Jan Hanlo Essayprijzen zijn bekend! Kom op donderdag 16 mei ook naar het avondvullende programma over essayistiek in De Balie waarin de winnaars bekendgemaakt worden!

Op 18 november aanstaande, de verjaardag van Joost Zwagerman (1963-2015), zal de tweede Joost Zwagerman Essayprijs worden uitgereikt. Deze prijs is een initiatief van de Van Bijleveltstichting en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, uitgevoerd in samenwerking met de erven van Joost Zwagerman. De uitreiking vindt plaats in Alkmaar, waar die dag ook de Joost Zwagerman Lezing zal worden uitgesproken.

Op 25 april om 19.30 bij Athenaeum Boekhandel & Nieuwscentrum gaat Daan Stoffelsen in gesprek met Marja Pruis, naar aanleiding van haar nieuwe essaybundel Oplossingen. Het leven, mijn handreiking. Deze avond is de negende aflevering van de interviewreeks van literair tijdschrift De Revisor en Athenaeum Boekhandel & Nieuwscentrum.

Anil Ramdas was schrijver, journalist en programmamaker. In 2017, vijf jaar na zijn dood, hebben De Groene Amsterdammer (waar hij redacteur was), De Balie (waar hij directeur was) en zijn familie het initiatief genomen tot een Anil Ramdas Essayprijs. Op 18 april (20.00 uur) wordt de prijs in De Balie voor de tweede keer uitgereikt.

Creatief Schrijven en Folio organiseren in Antwerpen een cursus Publiceren in literaire tijdschriften. Je kunt je nu inschrijven!

Iedere zomer gaat deBuren met jonge makers naar Parijs. Ze krijgen er de kans om twee weken lang aan nieuw materiaal te werken en in gesprek te gaan met elkaar en met gerenommeerde auteurs en sleutelfiguren uit het literaire veld en het medialandschap. Lees hier hoe en tot wanneer je je kandidaat kunt stellen.

In 2019 kunnen schrijvers weer meedingen naar de jaarlijkse Anil Ramdas Essayprijs. Het thema is ‘Over thuis zijn’. Het winnende essay wordt gepubliceerd in De Groene Amsterdammer. Aan de prijs is een bedrag van € 2.500 verbonden.

Op donderdag 7 februari (20.00 uur) organiseren Spui25 en uitgeverij Prometheus een avond naar aanleiding van De wereld in jezelf. De Nederlandse en Vlaamse literatuur in de eenentwintigste eeuw in 60 essays.

Ambitieuze essayisten met liefde voor het theater worden uitgenodigd mee te dingen naar de Marie Kleine-Gartman Essayprijs 2019. De organisatie rekent op essays waarin wordt gereflecteerd op de relatie tussen theater en veranderende moraal – of de afwijzing daarvan.

Nieuwe ideologieën en emancipatoire bewegingen brengen morele perspectieven verhevigd in het publieke debat. Discussies over #MeToo, etnisch profileren door de politie, sociale ongelijkheid, het neerhalen van (straat)naambordjes, indianenfeestjes. Het theater van nu plaatst zich gewild of ongewild in deze veranderende morele realiteit. Ook de theatermaker zelf representeert een sekse, klasse en etniciteit.

In samenwerking met het Laboratorium Actuele Kunstkritiek (LAK) biedt De Nieuwe Garde essayisten dit najaar opnieuw de mogelijkheid om workshops digitale kunstkritiek te volgen. Schrijf je nu in voor de workshops Videokritiek & Longform!

De kunstkritiek en -reflectie hebben een digitale zet nodig. Met deze gedachte begon het Domein voor Kunstkritiek in 2017 aan een eenjarig traject. Samen met partners ontwikkelden en testten we verschillende digitale instrumenten die kritiek en reflectie op een eigentijdse manier beoefenen, stimuleren of bevorderen. Digitale instrumenten om publicaties, gesprekken en reflecties meerstemmig te maken, waarbij niet alleen de criticus, maar ook het publiek, de presentatieinstelling, het festival, de journalist, de publieksmedewerkers etcetera, etcetera, een stem hebben. Uiteraard is het doel om meer mensen hiervan gebruik te laten maken. Daarom organiseert het Domein in het najaar een aantal workshops waarin ze hun kennis en kunde overdragen.

Een experiment van rekto:verso: brainstorm als lezer mee rond het zomernummer over ‘afzondering’. Deelnemers worden op maandag 19 november (19.30 uur) in Vooruit te Gent kort opgewarmd door een boeiende spreker en buigen zich dan aan kleinere tafels over de vraag: wat zijn onze gezamenlijke associaties bij dit thema, wat mag in dat nummer niet ontbreken? Een geestesverruimend moment, je zal het zien!

Ding mee naar de Jan Hanlo Essayprijs Klein 2019: stuur je (nog niet eerder gepubliceerde) essay van ongeveer 2.500 woorden in, en maak kans op € 1.500 en publicatie in De Groene Amsterdammer!

Op 18 november 2018 organiseren Kluger Hans, deBuren en rekto:verso de tweede editie van het Literair Reservaat, een moment van ontmoeting en debat over de letteren in de Lage Landen. Deze middag zijn de spotlights gericht op de marges van het literair landschap, waarbij we een mix van onbekende, opkomende en gevestigde namen laten kennismaken met uitgevers, recensenten, lezers en liefhebbers. Thema van deze editie: Absolute beginners.

Op donderdag 25 oktober organiseren Hard//hoofd en Brainwash in Perdu (20.00 uur) De Ver Van Je Bed Show. Een programma over de duizelingwekkende problemen van onze tijd en de rol van kunst in het bespreekbaar en invoelbaar maken daarvan. Met onder anderen Thijs Lijster, Ruben Jacobs en Dominique de Groen. Kom ook!

De zevende Gidslezing wordt gehouden door de jonge, internationaal doorgebroken Franse schrijver Édouard Louis. Hij zal op dinsdagavond 2 oktober in Paradiso spreken over de stem van de onderklasse in de literatuur.

Voor de tweede editie van het Literair Reservaat is Kluger Hans op zoek naar betogen over het begin van het woord. Stuur je stuk in en wie weet mag je je betoog tijdens het Literair Reservaat brengen!

In samenwerking met het Laboratorium Actuele Kunstkritiek (LAK) biedt De Nieuwe Garde essayisten dit najaar opnieuw de mogelijkheid om workshops digitale kunstkritiek te volgen. Schrijf je nu in voor de workshops Podcast maken, Tekst&Geluid, Videokritiek & Longform!

De kunstkritiek en -reflectie hebben een digitale zet nodig. Met deze gedachte begon het Domein voor Kunstkritiek in 2017 aan een eenjarig traject. Samen met partners ontwikkelden en testten we verschillende digitale instrumenten die kritiek en reflectie op een eigentijdse manier beoefenen, stimuleren of bevorderen. Digitale instrumenten om publicaties, gesprekken en reflecties meerstemmig te maken, waarbij niet alleen de criticus, maar ook het publiek, de presentatieinstelling, het festival, de journalist, de publieksmedewerkers etcetera, etcetera, een stem hebben. Uiteraard is het doel om meer mensen hiervan gebruik te laten maken. Daarom organiseert het Domein in het najaar een aantal workshops waarin ze hun kennis en kunde overdragen.

De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek is een stimuleringsprijs voor een nieuwe generatie critici en essayisten uit het Nederlandse taalgebied, die schrijft over hedendaagse beeldende kunst. De prijs richt zich op jonge schrijvers tot 35 jaar. Deelname aan de Prijs voor Jonge Kunstkritiek 2018 is mogelijk in de categorieën Essay en Recensie.

Het huidige Nederlandse debat kenmerkt zich door een gebrek aan feiten, een overvloed aan ongegronde meningen en argumenten uit de onderbuik. Te vaak zien we dezelfde mensen met dezelfde gedachten in de krant, op het podium en aan tafel. Met STUDIO wil De Balie hier verandering in brengen door jonge experts een podium te geven en gereedschap te bieden om deel te nemen aan het publieke debat.

In samenwerking met het Laboratorium Actuele Kunstkritiek (LAK) biedt De Nieuwe Garde essayisten de mogelijkheid om zich te bekwamen in het gebruik van digitale tools. Schrijf je nu in!

Op 19 april lanceerde het LAK de How To Digitale Kunstkritiek. In deze praktische handleiding bespreken ze een aantal digitale instrumenten om publicaties, gesprekken en reflecties meerstemmig te maken. De How To is onder meer geschikt voor critici, redacties en journalisten, maar zeker ook voor festivals, presentatie-instellingen, educatie-afdelingen en publieksmedewerkers.

Omdat we uit ervaring weten dat het heel prettig is echt even tijd te maken om specifieke elementen uit de how to door te nemen en meteen je vragen te kunnen stellen, bieden we een aantal workshops aan. Tijdens deze verkenningsmomenten werk je aan een (je eigen) praktische case. Van juni tot en met eind december bieden we korte workshops van drie uur aan en langere workshops van drie bijeenkomsten. We trappen in juni af met de workshops Edit this Post, Image Map (annotation tools) en Debat Online.

Een van de partners van De Nieuwe Garde is El Hizjra, een organisatie die zich inspant een meer genuanceerd beeld van de Arabische en islamitische gemeenschap te bevorderen bij zowel het Nederlandse als Arabische publiek. In 2015 verscheen van hun hand de tweetalige essaybundel Vreemd op eigen bodem, een uitgave in samenwerking met Uitgeverij Jurgen Maas. Lees bij ons ‘De prijs van verlies’, het essay dat Abdelkader Benali speciaal voor de bundel schreef.

Het publiek is steeds vaker een actor in de kunsten. In het theater participeert ze, in het museum cureert ze, met designers ontwerpt ze. In de kritische reflectie op die kunst is haar rol echter marginaal. Maar waar de klassieke kritiek terrein verliest, wint het pleidooi voor een democratische kunstkritiek aan kracht. Hoe kan dat in de praktijk worden vormgegeven? Met Rogier Brom, Elsbeth Ronner, Heleen Volman en Sonja van der Valk.

Ons antwoord is de hybride kritiek, een kritiek die op uiteenlopende plekken, via alle mogelijke media off- en online netwerken infiltreert en tot kritisch (mee)denken uitnodigt. De gelegenheidssamenwerking Laboratorium Actuele Kunstkritiek (LAK) nam het initiatief tot een onderzoek dat de tools moest leveren om zo’n hybride praktijk te faciliteren die nu in een praktische guideline, de How To Digitale Kunstkritiek, te vinden zijn. Een panel van specialisten buigt zich deze middag over de vraag hoe je in de praktijk handen en voeten geeft aan het ideaal van een democratische kunstkritiek.

In 2017 publiceerde De Gids ‘Het essay en “ik”‘ van Thijs Lijster. Lijster betoogt in dit stuk dat de persoonlijke ervaring waarin de essayistiek gegrond is weliswaar associaties met zelfhulplectuur op kan roepen maar dat er in een goed essay iets wezenlijk anders gebeurd.

Op 18 november 2018, de verjaardag van Joost Zwagerman (1963-2015), zal voor het eerst de Joost Zwagerman Essayprijs worden uitgereikt. Deze prijs is een initiatief van de Van Bijlevelt-stichting en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, uitgevoerd in samenwerking met de erven van Joost Zwagerman. De uitreiking vindt plaats in Alkmaar, waar die dag ook de Joost Zwagerman Lezing zal worden uitgesproken

Na een succesvolle eerste editie is online literair magazine De Optimist terug met een nieuwe thema-avond in De Nieuwe Liefde! De Optimist trekt weer van online naar offline met een programma stampvol slam poetry, muziek, kunst en voordrachten van de nieuwste literaire talenten, naar aanleiding van het eerder verschenen Handboek voor een Optimistisch Leven.

De Elise Mathilde-prijs is genoemd naar Elise Mathilde (Hilda) van Beuningen (1890-1941) die haar vermogen naliet aan de in 1935 door haar opgerichte Stichting Elise Mathilde Fonds dat algemeen sociale, culturele of ideële doelen ondersteund.

Perdu wil beginnende poëziecritici, dichters, kunstenaars en organisatoren graag de kans bieden om samen na te denken over de manieren waarop over poëzie kan worden geschreven en de eigen schrijfvaardigheden aan te scherpen en biedt dit seizoen daarom opnieuw de workshop Schrijven over poëzie aan. Geleid door Mia You en Maarten van der Graaff.

In 2006 publiceerde De Gids ‘De ruimte van het essay’ van Arjen Mulder, een helder stuk over de verschillende soorten essays. Een aanrader voor iedereen die zich in deze vorm wil bekwamen.

Op 14 december lanceert Kluger Hans een nieuw jaarlijks evenement: het Literair Reservaat. NEST, de open ontmoetingsruimte in de oude Gentse Stadsbibliotheek (Graaf van Vlaanderenplein 40), wordt omgetoverd tot een prikkelend literair salon voor een avond van samenkomst en debat over de letteren in de Lage Landen. Ze richten de spotlights helemaal op de marges van het literair landschap, waarbij we opkomend en onbekend talent laten kennismaken met uitgevers, recensenten, lezers en liefhebbers. Kennismaking, uitwisseling en reflectie vormen de polen waarrond het Literair Reservaat opgebouwd wordt.

Vrijdagavond 24 november vindt bij Perdu de presentatie van het nieuwe nummer van Revisor plaats. Tijdens ‘Vertel ons de waarheid (je mag liegen)’ wordt gereflecteerd op hoe door het essay als zogenaamd ‘eerlijkste’ genre, steeds vaker fictie sijpelt – hoe de leugen buiten de fictie aan terrein wint. Een avond waarbinnen leugens worden bekend en betwijfeld, er nieuwe leugens worden verzonnen en de waarheid veelvoudig is.

Op 30 maart 2017 organiseerde Spui25 in samenwerking met De Groene Amsterdammer een avond over de toekomst van het essay. Jan Postma en Marja Pruis werden geïnterviewd door Roel Bentz van den Berg. En Nieuwe Garde-redacteur Miriam Rasch verzorgde een inleiding, die je hier terug kunt lezen.

Het essay is een persoonlijk genre, gedreven door nieuwsgierigheid, door een eigen urgentie. Het is een literair genre, het is oorspronkelijk. Het is geen stuk van a naar b, met een aanleiding en een conclusie. Geen positiebepaling. Geen academische oefening. Geen opiniërend artikel in een dagblad. Geen opstel. Geen columneske clownerie of carnavaleske tocht. Niet slechts een mening.

Een essayist is nooit alleen op de wereld. Ze omringt zich met boeken, films, liedjes en misschien zelfs met andere mensen. Allemaal woorden die zich mengen met de woorden in haar hoofd, of ze nu geschreven, gesproken of gezongen zijn. Het is het materiaal waaruit een essay ontstaat, de botten en beenderen ervan, waaromheen je wat vlees kneedt en dat je hier en daar verfraait met kleur en opsmuk. Het schrijven van een essay begint dan ook – voor mij althans – met het verzamelen van materiaal, van tekst.

Ken je die grap over het geheim van een goed huwelijk… ‘Ja schat, je hebt gelijk’? Zie de redactie die zich over je stuk buigt als je partner… en geef haar gelijk. Niet als enabler in een abusive relationship (er zijn grenzen), maar in alle redelijkheid; ze heeft meestal gelijk. Waarom zou je haar anders je stuk hebben toevertrouwd?

meer laden...