Nieuws
AMERICAN GOTHIC: VAN SATIRE NAAR FETISJ
Onder begeleiding van Christiaan Vijn scheef Lennart Bolwijn een essay over het schilderij ‘American Gothic’ van de Amerikaanse kunstenaar Grant Wood. ‘American Gothic’ veranderde van een cliché over boeren naar een spiegel waarin iedereen de authentieke Amerikaan kon zien die hij of zij wenste. Bolwijn onderzoekt in zijn essay hoe het schilderij destijds ontvangen werd en hoe dat relevant is voor de hedendaagse opkomst van partijen als de BBB.
“dat de boer meer waardering wilde drong bij iedereen door, en de leus ‘no farmers, no food’ raakte ook bij mij een populistische snaar. Wat doe ik nou voor nuttigs, vergeleken bij het maken van eten? Ik ben een kantoorslaaf met schone nagels, vervreemd van de voedselketen waarvan ik alleen maar het eindpunt ben. Mijn waardering voor de boeren welde op, tot ik me realiseerde dat ik deze stadse schuldbekentenis jaren geleden ook al eens had gedaan”.
beeld: Loïs Dalou
Het essay is inmiddels gepubliceerd in De Optimist en is te lezen via de volgende link: https://www.deoptimist.net/2024/03/american-gothic-van-satrie-naar-fetisj/
Lennart Bolwijn heeft geschiedenis en American Studies gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en was leerling-redacteur bij Folia. In 2019 won hij de tweede prijs voor beste masterscriptie Amerikanistiek van Nederland, uitgereikt door Netherlands American Studies Association.
Christiaan Vijn studeerde Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie liep hij stage bij Uitgeverij Atlas Contact. Hij is redacteur bij De Optimist.
Dit mentortraject is mede mogelijk gemaakt met steun van de Van Bijleveltstichting.