Nieuws

Onder begeleiding van Evelyne Coussens schrijft Carolien van Nerom een essay over de opera Einstein in the Beach van de Amerikaanse minimalist Philip Glass.

Onder begeleiding van Christiaan Vijn scheef Lennart Bolwijn een essay over het schilderij ‘American Gothic’ van de Amerikaanse kunstenaar Grant Wood. ‘American Gothic’ veranderde van een cliché over boeren naar een spiegel waarin iedereen de authentieke Amerikaan kon zien die hij of zij wenste. Bolwijn onderzoekt in zijn essay hoe het schilderij destijds ontvangen werd en hoe dat relevant is voor de hedendaagse opkomst van partijen als de BBB.

Onder begeleiding van Alexandra van Ditmas schrijft Isa Davids een essay over Pretty Privilege. Ze werpt in haar essay een historisch perspectief op dit fenomeen en onderzoekt de maatschappelijke impact ervan.

Onder begeleiding van Basje Boer schrijft Hannah Boekestijn een essay over de tijd waarin ze als twaalfjarige aan het wachten was op het moment dat ze beroemd zou worden.

Onder begeleiding van onder begeleiding van Jan Postma ging Rocher Koendjbiharie aan de slag met een essay over zijn vader. ‘Het essay gaat over hem en zijn verhaal als migrant. Hij is geboren in Suriname, leefde daar in armoede en kwam op zijn zeventiende als de enige van zijn familie naar Nederland in de hoop hier een betere toekomst te vinden,’ zegt Koendjbiharie.

Onder begeleiding van Lotte Lentes schrijft Jam van der Aa een essay waarin zij het brede maatschappelijke probleem van het gebrek aan jeugdzorg invoelbaar wil maken. Ze stelt dat een maatschappelijk debat over goede hulp nodig is. Als jongeren niet goed worden geholpen, is de kans groter dat zij volwassenen worden die hun trauma’s doorgeven aan volgende generaties.

 

Onder begeleiding van Christiaan Zijn schrijft Lennart Bolwijn een essay over het schilderij ‘American Gothic’ , hoe het destijds ontvangen werd en hoe dat relevant is voor de hedendaagse opkomst van partijen als de BBB.

Onder begeleiding van Wytske Versteeg schrijf Emma Ringelberg een essay over de boeken die haar tijdens de pandemie troost boden. Ringelberg bevraagt met name waarom ze in deze periode zo graag dystopische boeken las. Ringelberg’s essay is een onderzoek naar waarom we utopieën en dystopieën nodig hebben.

Onder begeleiding van Thomas Heerma van Voss werkt Sverre van Klaveren aan een essay en reisverhaal over het eiland Guernsey. Van Klaveren vraagt zich af wat het is om een belastingparadijs te zijn, en reist daarom af naar Guernsey. Wie zijn de mensen op het eiland en wat heeft de literatuur erover te vertellen? Van Klaveren neemt de lezer mee op een literaire reis naar het eiland, en uiteindelijk naar een groter begrip.

Onder begeleiding van Anja Sicking werkt Barbara Straling aan een essay over tinnitus. Straling kreeg als klein kind aan tinnitus, in 2016 werd dit zo erg dat ze ging lijden aan geluidsoverlast. In de jaren die daarop volgde heeft ze met haar fantoomgeluid leren leven. In haar essay onderzoekt ze wat het betekent om tinnitus te hebben, hoe je ermee leert leven en wat tinnitus is.

Onder begeleiding van Basje Boer werkt Anne Liervogel aan een kritisch essay over kinduithuisplaatsingen. Ze contextualiseert hierbij haar eigen verleden van kindermisbruik binnen een rijk, wit en ogenschijnlijk keurig gezin.

 

Onder begeleiding van Marte Schallenberg werkt Sem van Boxtel aan een essay over het gevoel van verlamming als gevolg van een wereld die op instorten staat.

Onder begeleiding van Désanne van Brederode werkt Dafne Gotink aan een essay over haar relatie tot objecten, en via hen, met de wereld.

Binnenkort verschijnt het essay van Loïs Luca over troost in De Optimist. Luca is door Martien Bos begeleid. In haar essay vraagt Luca zich af wat troost is, waarom we het zo moeilijk vinden om onszelf te troosten en hoe je jezelf kunt troosten, als je ook de bron van het verdriet bent.

SLAA en De Nieuwe Garde presenteren: Het essay. In deze nieuwe podcast ontvangt Roos van Rijswijk iedere aflevering een gast die een bijzonder essay meeneemt. Ze praten over het gekozen stuk, essayistiek in het algemeen en eigen werk. Waarom is dit essay relevant, of belangrijk voor het werk van de gast? Wat kan het essay brengen dat andere vormen niet kunnen? Na het gesprek wordt het gekozen essay voorgelezen.<

SLAA en De Nieuwe Garde presenteren: Het essay. In deze nieuwe podcast ontvangt Roos van Rijswijk iedere aflevering een gast die een bijzonder essay meeneemt. Ze praten over het gekozen stuk, essayistiek in het algemeen en eigen werk. Waarom is dit essay relevant, of belangrijk voor het werk van de gast? Wat kan het essay brengen dat andere vormen niet kunnen? Na het gesprek wordt het gekozen essay voorgelezen.

De Nieuwe Garde en het Domein voor Kunstkritiek organiseren dit voorjaar een lab voor Nederlandse en Vlaamse cultuurjournalisten, essayisten en makers met experimenteerdrift. Meld je aan voor deze driedaagse met workshops en presentaties én met volop ruimte voor uitwisseling en drankjes bij De Brakke Grond in Amsterdam.

De digitalisering van de kunsten en de reflectie daarop heeft in de afgelopen jaren een vlucht genomen, met de coronacrisis als accelerator. Wat opvalt is dat in de online kunstkritiek de traditionele vormen nog behouden blijven. Recensies worden bijvoorbeeld vaak online gezet als lineaire teksten met enkele geselecteerde hyperlinks en een foto. Maar er kan zo veel meer met digitale vormen, denk aan het volwaardig integreren van video en geluid of een niet-talige, beeldende reactie op kunst.

In verband met het vertrek van de huidige coördinator is De Nieuwe Garde per 1 april op zoek naar een Nederlandse of Vlaamse coördinator (m/v/x). Lees hier meer over de vacature.

SLAA en De Nieuwe Garde presenteren: Het essay. In deze nieuwe podcastreeks ontvangt Roos van Rijswijk steeds een gast die een bijzonder essay meeneemt. Ze praten over het gekozen stuk, essayistiek in het algemeen en eigen werk. Waarom is dit essay relevant, of belangrijk voor het werk van de gast? Wat kan het essay brengen dat andere vormen niet kunnen? Na het gesprek wordt het gekozen essay voorgelezen.

Het mentoraat naar aanleiding van onze gezamenlijke oproep met De Revisor is van start gegaan! Lotte Lentes begeleidt Lotte Brown bij het herwerken van haar ‘het krijsen van de bossen’, een essay dat start met de ontmoeting tussen de Noors-Ierse Una Hamilton Helle en Brown die in België geboren werd.

Een nieuw traject in het kader van onze samenwerking met De Tank: onder begeleiding van Karin Lachmising werkt Rahina Hassankhan aan een essay over transgenerationeel trauma.

Een nieuw mentoraat! Onlangs ging Jeffrey Spalburg onder begeleiding van Clarice Gargard aan de slag met een essay over confronterende beelden en objecten.

In het kader van onze samenwerking met De Tank ging Nathalie Emanuels eerder dit jaar aan de slag met een essay over niet-wit moederschap, Sayonara Stutgard begeleidt haar hierbij.

Eind juni ging Rocher Koendjbiharie onder begeleiding van Jan Postma aan de slag met een essay over zijn vader. ‘Het essay gaat over hem en zijn verhaal als migrant. Hij is geboren in Suriname, leefde daar in armoede en kwam op zijn zeventiende als de enige van zijn familie naar Nederland in de hoop hier een betere toekomst te vinden,’ zegt Koendjbiharie.

Een nieuwe gezamenlijke oproep! Voor hun herfstnummer is literair tijdschrift De Revisor op zoek naar essays rondom het thema literatuur en landschap. Stuur je essay in bij De Nieuwe Garde en maak kans op publicatie.

Literatuur is niet zelden gebonden aan een locatie: een verhaal heeft een plek nodig, net zoals een schrijver geboortegrond draagt. Taal is ingebed in een omgeving: een kamer, een gebouw, een landschap – en daar is het uitgangspunt van De Revisor 30: Literatuur en landschap. Wat doen de bergen voor het drama, en de polder voor de scène, hoe beïnvloedt het uitzicht de taal? Hoe verandert de literatuur het landschap, kan het de kunst verruimen of juist inkaderen? In proza, poëzie en essay onderzoekt en illustreert De Revisor deze verhoudingen.

Een nieuw mentoraat! Simone Zeefuik begeleidt Najiba Abdellaoui bij het schrijven van haar essay ‘De (on)zin van bezinning’.

‘Nadat de formatie in een vertrouwenscrisis raakte werd er opgeroepen tot een weekeinde van bezinning. In ieder artikel over de Ramadan staat steevast dat Moslims zich tijdens deze maand bezinnen. En de social media kanalen staan vol met quotes die oproepen tot bezinning. Maar wat is in deze gejaagde en verwarrende samenleving eigenlijk de betekenis en waarde hiervan?” Abdellaoui bezint zich op bezinning en komt terug met een essay.

Eerder deze maand gingen Yves Saerens en Rob Pérree samen aan de slag met Saerens’ essay ‘Wat het Van Gogh Museum verzwijgt over de verloofde van Vincent’.

Deze week publiceerde Hard//Hoofd ‘Leven in een grijs gebied’ van Milou Voskuilen. Hoe kijken Voskuilen en haar mentor Thomas Heerma van Voss inmiddels terug op het begeleidingstraject?

Een nieuw mentoraat! Johannes De Breuker begeleidt Hester van Gent bij het herschrijven van haar essay ‘Voor even als Laurel’.

In het december werd ‘Wat is de kracht van de politieke grap?’ gepubliceerd, het essay dat Valérie Boiten inzond naar aanleiding van onze gezamenlijke oproep met rekto:verso. Hoe kijken Boiten en haar mentor Johannes De Breuker inmiddels op het mentoraat terug?

Onlangs gingen Basje Boer en Christine Geense samen aan de slag met Geenses essay ‘Niet alleen Love Is Blind’. Tijdens het kijken van Love Is Blind, een datingshow op Netflix, realiseerde Geense zich welke realiteit reality tv ons werkelijk toont. Waar proza, comics en audiovisueel werk in de afgelopen jaren zijn overgestapt op een realistischer portrettering van vrouwen, bijt reality tv zich vast in de tropen van weleer, met name in het stereotype van de vrouw als boosdoener.

Het mentoraat in het kader van onze gezamenlijke oproep met rekto:verso is van start! Rekto:verso-redacteur Johannes De Breuker begeleidt Valérie Boiten bij het herschrijven van haar essay ‘ Lijden en lachen onder de ijskap van de macht’.

Een nieuw mentoraat! Onlangs gingen Milou Voskuilen en Thomas Heerma van Voss aan de slag met Voskuilens essay ‘Leven in een grijs gebied’.

Deze zomer gingen Marten Hoekstra en Heleen Oomen samen aan de slag met Hoekstra’s essay ‘0, 1, veel’. In zijn essay onderzoekt Hoekstra de overeenkomsten tussen schrijven en programmeren, het beroep van programmeur als ambacht, de complexiteit ervan en hoe die hanteerbaar wordt gemaakt, hoe de verschillen tussen mens en machine te overbruggen, en zijn eigen ontwikkeling tot programmeur.

Medio augustus verschijnt het nieuwe nummer van Tirade met daarin het essay van Julia Khusainova. Wij vroegen Khusainova en haar begeleider Anja Sicking hoe zij inmiddels op het mentoraat terugkijken.

Een nieuw mentoraat! Jan Postma begeleidt Hannes Cools bij het herschrijven van zijn essay ‘De kracht van de ander’.

Een nieuwe gezamenlijke oproep! Voor hun novembernummer is cultuurmagazine rekto:verso op zoek naar essays rondom het thema plezier. Stuur je essay in bij De Nieuwe Garde en maak kans op publicatie.

In een wereld in verandering is het belangrijk om maatschappelijke kwesties bespreekbaar te maken en op te komen voor elkaars rechten in solidariteit. De culturele sector probeert haar maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen door ongelijkheden en vormen van discriminatie aan te kaarten en mogelijke oplossingen te verkennen. Hoewel kunst ludiek kan zijn, kan het spel- en maakplezier van cultuur eveneens politiek zijn. Plezier is immers nooit apolitiek. Waar komt politiek, cultuur en spel samen?

In juni publiceerde De Optimist Maria Kagers essay ‘Mijn grootvader en James Joyce. Over de kunst van het kapotlezen’. Kager en haar mentor Martien Bos blikken terug op het Nieuwe Garde-begeleidingstraject.

Onlangs werd Albert Meijers essay ‘Hoe het apolitieke Songfestival soms verrassend politiek kan zijn’ gepubliceerd op de website van de lage landen. Wij vroegen Meijer en zijn begeleider Pieter Coupé hoe zij inmiddels op het mentoraat terugkijken.

Begin deze maand gingen Anja Sicking en Julia Khusainova met elkaar aan de slag. Sicking begeleidt Khusainova bij het herschrijven van haar essay ‘Illusies en de waarheid’.

Een nieuw mentoraat! Martien Bos begeleidt Maria Kager bij het herschrijven van haar ‘Mijn grootvader en James Joyce. Over de kunst van het kapotlezen’.

In december publiceerde rekto:verso Tessa Vannieuwenhuyzes essay ‘Let’s talk about aftertalk’. Vannieuwenhuyze en haar begeleider Johannes De Breuker blikken bij ons terug op het mentoraat.

Eind vorig jaar ging Désanne van Brederode aan de slag met Firoozeh Farjadnia. Van Brederode begeleidt Farjadnia bij het herschrijven van haar ‘Moedertaal’, een essay over de wezenlijke vreemdheid van een taal waar je niet mee opgegroeid bent en het verlangen je in die nieuwe taal net zo gevoelvol uit te kunnen drukken als in je moedertaal.

Op 1 april vindt voor de derde maal het Literair Reservaat plaats, een organisatie van Kluger Hans, dit jaar in samenwerking met KANTL, Creatief Schrijven en De Nieuwe Garde. Het Literair Reservaat is een moment van ontmoeting en debat over de letteren in de Lage Landen. We richten de spotlights op de marges van het literair landschap, waarbij we een mix van onbekende, opkomende en gevestigde schrijversnamen laten kennismaken met uitgevers, recensenten, lezers en liefhebbers. Thema van deze editie is: Canon/Kanon.

Vorige maand publiceerde De Groene Amsterdammer Emma van Meijerens essay ‘De vriendin als ghostwriter’ op zijn website. Hoe kijken Van Meijeren en haar mentor Miriam Rasch inmiddels terug op het mentoraat?

Een maand geleden koppelde De Nieuwe Garde essayist Albert Meijer aan Pieter Coupé. Coupé begeleidt Meijer bij het herschrijven van zijn essay ‘Love love peace peace. Het Songfestival als politiek rookscherm’.

Eind oktober publiceerde De Internet Gids ‘Eigenheimster’, het essay dat Anouk Bosch inzond naar aanleiding van onze gezamenlijke oproep met DIG. Hoe kijken Bosch en haar mentor Basje Boer terug op het begeleidingstraject?

Eind vorig jaar startte Elisabeth Elegeert aan een mentoraat onder begeleiding van Marte Schallenberg, eerder deze maand verscheen Elegeerts essay ‘Over wulken en burgemeesters’ op Hard//hoofd. Hoe kijken beiden inmiddels terug op het begeleidingstraject?

Vorige week verscheen het nieuwe nummer van De Revisor met daarin Martijn Lindebooms essay ‘Fantasy is geen literatuur, behalve wanneer het dat wel is’. Lindeboom en zijn mentor Jan van Mersbergen blikken terug op het mentoraat.

Vorige week ging het mentoraat in het kader van onze gezamenlijke oproep met De Internet Gids van start, Basje Boer begeleidt Anouk Bosch bij het herschrijven van haar essay ‘Eigenheimster’.

Deze herfst verschijnt het fantasynummer van De Revisor met daarin twee van de essays die ingezonden werden naar aanleiding van onze gezamenlijke oproep met het literaire tijdschrift. Een van die essays is Natasja van Loons ‘Meer dan escapisme’, dat Van Loon met hulp van Revisor-redacteur en schrijver Bernke Klein Zandvoort herschreef. Hoe kijken essayist en mentor terug op het begeleidingstraject?

In samenwerking met De Nieuwe Garde vraagt De Internet Gids om essays waarin wordt gereflecteerd op de kwestie van gender. DIG heeft zich ten doel gesteld om de online mogelijkheden van literatuur te onderzoeken, in de breedst mogelijke zin. Inzendingen die daar een eigen visie op hebben of daar op bijzondere wijze aan bijdragen, zij het in vorm of in inhoud, moedigen we in het bijzonder aan.

Stuur je essay van maximaal 2.500 woorden vóór 15 augustus in via het inzendformulier op de website van De Nieuwe Garde (selecteer bij Beoogd tijdschrift/platform voor publicatie voor Gezamenlijke oproep met De Internet Gids’). Je maakt kans op een mentoraat bij De Nieuwe Garde en publicatie op DIG, waar ook een kleine vergoeding tegenover staat.

Een nieuw mentoraat! Thijs Lijster begeleidt Mira Aluç bij het herschrijven van haar essay ‘Voor alle gedomicilieerde barbaren’.

Op 4 juni verschijnt het nieuwe nummer van Awater met daarin Ruben Hofma’s essay ‘Waar blijft de reportagepoëzie?’. Wij vroegen Hofma en Rob Schouten, een van zijn mentoren, hoe het mentoraat verlopen is.

Een paar weken geleden ging het tweede mentoraat in het kader van onze gezamenlijke oproep met De Revisor van start. Natasja van Loon en Bernke Klein Zandvoort zijn aan de slag met Van Loons essay ‘Fantasy is meer dan escapisme’.

In september 2018 startten we een mentoraat met René Kooiker op. Samen met Daan Stoffelsen ging hij aan de slag met zijn essay ‘De literatuurfabriek’. Inmiddels is duidelijk dat de laatste versie van het stuk bij de Nederlandse Boekengids gepubliceerd zal worden, wij vroegen essayist en mentor daarom hoe zij op het traject terugkijken.

Op 23 mei verschijnt het nieuwe nummer van Terras met daarin het essay ‘Biograaf gevraagd. Leven en werk bij Jacq Vogelaar’ van Tommy van Avermaete en Fyke Goorden. Wij vroegen de twee essayisten en hun mentor Erik Lindner hoe ze op het begeleidingstraject terugkijken.

In maart gingen Max Hermens en Martien Bos aan de slag met Hermens essay ‘Verhalen die bijna geen verhalen zijn. Over Alice Munro’. Vorige maand werd het stuk op De Optimist gepubliceerd. Hoe kijken mentor en essayist inmiddels terug op het mentoraat?

Het eerste traject in het kader van onze gezamenlijke oproep met De Revisor is van start! Jan van Mersbergen begeleidt Martijn Lindeboom bij het herschrijven van zijn essay ‘Fantasy is geen literatuur, behalve wanneer het dat wel is’.

Vorig jaar juni gingen Joeri Verbesselt en Lisa Doeland aan de slag met Verbesselts essay ‘Dystopisch optimisme tegen het Misantropoceen’. Eind april verschijnt het herwerkte stuk op de website van De Nederlandse Boekengids en in mei in het papieren nummer. Naar aanleiding hiervan vroegen wij mentor en essayist hoe ze op het begeleidingstraject terugkijken.

Eind vorig jaar begonnen Marte Schallenberg en Elisabeth Elegeert aan een begeleidingstraject. Schallenberg begeleidt Elegeert bij het herschrijven van haar essay ‘Narratieve architectuur’.

Gisteren werd bekend dat Maarten De Pourcq dit jaar de Marie Kleine-Gartman Essayprijs wint. De Pourcq ontvangt de prijs voor zijn essay ‘Ik ben naar buiten gekomen’.

Volgens de jury is het essay op een jaloersmakende manier doorwrocht en leesbaar tegelijk. Op trefzekere wijze schetst De Pourcq de verschillende rollen die Medea toebedeeld krijgt. Van rebel tot protofeminist, van barokke wraakengel tot symbool om allerlei vormen van uitsluiting aan te kaarten. Daarnaast staat hij stil bij de maatschappelijke rol die het theater vervult – in de oude Griekse democratie en in de onze. Daarbij maakt hij duidelijk dat het theater vaker dienst doet als ruimte voor zelfreflectie (waarbij de bestaande sociale orde wordt bevestigd) dan als platform voor daadwerkelijke maatschappelijke verandering.

Onlangs gingen Martien Bos en Max Hermens samen aan de slag. Bos begeleidt Hermens bij het herschrijven van zijn essay ‘Verhalen die bijna geen verhalen zijn, over Alice Munro’.

Het thema ‘Theater als moreel kompas(?)’ heeft diverse auteurs – afkomstig uit alle hoeken van Nederland en Vlaanderen – geïnspireerd tot het schrijven van een essay. De jury was te spreken over de kwaliteit van de inzendingen, zowel wat stijl als inhoud betreft. Veel essays gaven blijk van oorspronkelijke gedachten over de wijze waarop theater en samenleving zich tot elkaar verhouden.

De Revisor en De Nieuwe Garde zijn op zoek naar persoonlijke essays over de grenzen van de literatuur. We vragen ons af: hoe verhoud jij je als lezer of schrijver tot het genre fantasy?

Fantasy is door J.R.R. Tolkien en J.K. Rowling een populair, mainstream genre geworden, dat niettemin nog sterk gescheiden is van de literaire hoofdstroom. Voor het tweede nummer van 2019 wil literair tijdschrift De Revisor weer de grenzen opzoeken van de literatuur, zoals eerder met het levenslied en de thriller. Hoe verhouden genreliteratuur en ‘hoge’ literatuur zich tot elkaar? Waar zitten de verschillen, in plot, stijl, karaktertekening? De Revisor vraagt een literaire fantasy-auteur, Natalie Koch, om erover te schrijven, en nodigt auteurs uit om zich door Tolkien te laten inspireren.

Eind vorig jaar gingen Tommy van Avermaete en Fyke Goorden aan de slag met Terras-redacteur Erik Lindner. Lindner begeleidt ze bij het schrijven van hun essay ‘Biograaf gevraagd. De (on)mogelijkheden van een biografie van Jacq Vogelaar’.

Begin december ging essayist Sophie Sanders aan de slag met Raymond Frenken. Frenken begeleidt haar bij het herschrijven van haar essay ‘Liefde in de publieke arena’.

Vrijdag werden de winnaars voor de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek bekendgemaakt. Noortje de Leij ontving de essayprijs: € 3.000 en een jaar lang begeleiding door een mentor.

Vrijwel aan het begin van het mentoraat beseften Jilt Jorritsma en Jan Postma dat Jorritsma’s essay ‘Ik, anachronisme’ geen goed uitgangspunt voor het traject was. Het essay dat Jorritsma vervolgens schreef verschijnt in het novembernummer van Revisor. Essayist en mentor blikken terug op het traject.

Eerder vandaag werden de genomineerden voor de De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2018 bekendgemaakt. Sarah van Binsbergen, Thomas van Huut en Noortje de Leij zijn dit keer genomineerd in de categorie essay.

Deze week werd George Vermijs essay ‘Speelse sleur’ gepubliceerd op De Optimist. Vermij en zijn mentor Gawie Keyser blikken terug op het mentoraat.

Miriam Rasch begeleidt Emma van Meijeren bij het schrijven van een essay over vriendschappen tussen vrouwen, onder meer aan de hand van  werk van Bhanu Kapil en Elena Ferrante, de tv-serie Grey’s Anatomy en de podcast Call Your Girlfriend.

Onlangs gingen René Kooiker en Daan Stoffelsen aan de slag met Kooikers essay ‘De literatuurfabriek’. Als student in de VS zag Kooiker vele vrienden cursussen creative writing volgen en las hij boeken en kritieken over MFA-programma’s. Ook had iedereen het over de serie Girls, waar hoofdpersoon Hanna Horvath aan haar ouders verklaart dat ze misschien wel ’the voice of my generation is’, of in elk geval ‘a voice, of a generation’. Wat, zo vroeg hij zich af, moet je doen om de stem van je generatie te worden? Ben je dat gewoon, of valt dat te onwikkelen?

In maart gingen Lodewijk Verduin en Roel Bentz van den Berg aan de slag met Verduins essay ‘De meest weloverwogen spontaniteit: over stijl & The Drums’. Inmiddels is het stuk gepubliceerd in De Gids 2018/4. Mentor en essayist blikken terug op het begeleidingstraject.

Lisa Doeland begeleidt Joeri Verbesselt bij het herschrijven van zijn ‘Dystopisch optimisme tegen het Misantropoceen’, een essay over een impasse in onze toekomstverbeelding.

In april ging een nieuw mentoraat van start: Fiep van Bodegom en Phaedra Onclin zijn aan de slag met Onclins essay ‘In nomine’.

 

Vorig jaar gingen Richard Jongeneelen en Ferdinand Lankamp samen aan de slag met Jongeneelens essay ‘Oorlogstoerisme’. In mei wordt het herwerkte essay als ‘Instagraf.”Dark tourism” in Krakau’ gepubliceerd bij De Optimist. Wij vroegen mentor en auteur hoe het begeleidingstraject verlopen is.

Een nieuw mentoraat! Roel Bentz van den Berg gaat Lodewijk Verduin begeleiden bij het herschrijven van zijn ‘Leren Dansen’, een essay over stijl in de breedste zin van het woord. Over wat houding, kleding en beweging uitstralen en hoe je dat kunt vormgeven en sturen. En over dansen en popmuziek, specifiek over The Drums.

Eind januari ging er een nieuw traject van start: rekto:verso-redacteuren Johannes De Breuker en Virginie Platteau begeleiden Tessa Vannieuwenhuyze bij het herschrijven van haar essay ‘De dood van het gedwee percipiëren: ogen en snaveltjes wagenwijd open’.

Eerder deze maand ging een nieuw mentoraat van start. Merijn Schipper begeleidt Ruben Hofma bij het herwerken van zijn essay ‘Waar in de journalistiek blijft de reportagepoëzie?’.

In 2018 is het literaire tijdschrift Gierik aan haar vijfendertigste jaargang toe. In het kader daarvan komt het blad met een themanummer rond nieuwe visies op de toekomst en jij kunt een bijdrage aan deze editie leveren!

In het aankomende nummer van Revisor staat Harm Hendrik ten Napels essay ‘Kijk uit, straks val je’, het stuk dat hij inzond naar aanleiding van onze gezamenlijke oproep met het literaire tijdschrift. Wij vroegen Ten Napel en zijn mentor Jan van Mersbergen hoe zij op het mentoraat terugkijken.

Nu het aankomende nummer van Revisor naar de drukker is zijn ook de twee mentoraten die tot stand kwamen naar aanleiding van onze gezamenlijke oproep afgerond. Tijd voor een terugblik: hoe verging het mentor Daan Stoffelsen en essayist Jesse Havinga?

Het tweede traject in het kader van de gezamenlijke oproep met Revisor is van start! Revisor-redacteur Jan van Mersbergen begeleidt Harm Hendrik ten Napel bij het herschrijven van zijn essay ‘Kijk uit, straks val je’.

Vorige week werd Henk Bovekerks ‘Voorstellingen die (n)iets voorstellen’, het essay dat Bovekerk naar aanleiding van onze gezamenlijke oproep met rekto:verso instuurde, gepubliceerd. Wij vroegen hem en Johannes De Breuker, een van zijn mentoren, hoe ze op het traject terugkijken.

Een nieuw mentoraat! Vorige week gingen Jan Postma en Jilt Jorritsma zijn aan de slag met Jorritsma’s essay ‘Ik, anachronisme’.

In het kader van de gezamenlijke oproep van Revisor en De Nieuwe Garde begeleidt Daan Stoffelsen Jesse Havinga bij het herschrijven van zijn essay ‘Overzicht’. Havinga schrijft in zijn essay over László Krasznahorkai en de punt als het meest leugenachtige leesteken.

Deze zomer ging Gawie Keyser aan de slag met George Vermij. Keyser begeleidt Vermij bij het herschrijven van diens essay ‘Speelse sleur’.

Naar aanleiding van de gezamenlijke oproep van rekto:verso en De Nieuwe Garde ging er deze zomer nog een tweede mentoraat van start. Johannes De Breuker en Wouter Hillaert begeleiden Henk Bovekerk bij het herschrijven van zijn essay over publiek.

Eind 2016 ging Sonja Schulte samen met Raymond Frenken aan de slag met haar essay ‘Zonder titeling’. Het essay werd een paar dagen geleden op De Internet Gids gepubliceerd. Hoe kijken Schulte en Frenken nu terug op het mentoraat?

In het voorjaar van 2016 startte Ron Vaessen met een traject bij De Nieuwe Garde. Ferdinand Lankamp, auteur en redacteur bij onder meer De Optimist, ging aan de slag met Vaessen en zijn essay ‘Spiegeltje aan de wand, wie is de slechtste in het land?’. Ergens halverwege het traject realiseerde Vaessen zich dat het essay structureel anders moest en schreef hij, met Lankamp als eerste lezer, een nieuw stuk. Dat essay, ‘Zelfhulpwaanzin’, werd vorige week op Hard//hoofd gepubliceerd. Hoe kijken auteur en mentor nu op het proces terug?

In juni 2017 ging opnieuw een mentoraat van start. Raymond Frenken en Anna de Bruyckere werken sinds een paar weken samen aan De Bruyckeres essay ‘Wie is er bang van een zelfportret?’.

In het kader van de gezamenlijke oproep van rekto:verso en De Nieuwe Garde begeleidt Wouter Hillaert essayist Gilles Michiels bij het herschrijven van zijn essay ‘De kunst heeft meer reizigers nodig’. Het essay zal in de loop van de zomer op de website van rekto:verso gepubliceerd worden.

Revisor & De Nieuwe Garde zoeken leugenaars! Stuur je essay van maximaal 1.750 woorden vóór 1 augustus in via ons inzendformulier (kies bij beoogd tijdschrift voor Revisor) en maak kans op een mentoraat bij De Nieuwe Garde en publicatie in een van Nederlands bekendste literaire tijdschriften!

Op maandag 19 juni 2017 organiseert De Nieuwe Garde een Labdag voor essayisten. De bedoeling is de deelnemers meer te leren over interdisciplinaire essayvormen en ze de gelegenheid te bieden hiermee te experimenteren. Aansluitend aan het dagprogramma is er een netwerkborrel voor de deelnemers, de Nieuwe Garde-mentoren en onze partners.

In april ging weer een mentoraat van start: schrijver en redacteur Ferdinand Lankamp werkt met Richard Jongeneelen aan diens essay ‘Oorlogstoerisme’.

Alweer een begeleidingstraject van start! Sinds vorige week werkt Laurens Ham met Frank Bleekrode aan diens essay ‘Literaire logica’.

‘Overspel voor beginners’ heet het essay dat Arnout Brokking en Olga Ponjee eerder dit jaar naar De Nieuwe Garde stuurden. Wij vonden Kim van Kaam en Marijn Sikken van De Optimist bereid om met de twee essayisten aan de lag te gaan: het derde mentoraat van 2017 is een feit!

Begin juni verschijnt een nieuw nummer van Rekto:Verso, dit keer met publiek als centraal thema. Ook de artikelen op de website van het Vlaamse tijdschrift voor cultuurktitiek zullen in die maand in het teken van publiek staan. Stuur ons vóór 1 mei 2017 je essay over publiek en maak kans op een traject bij De Nieuwe Garde én publicatie op de website van Rekto:Verso!

Het tweede mentoraat van 2017 is een feit: publicist en vertaler Mia Vaerman gaat aan de slag met Lieselore Remans. Vaerman zal Remans begeleiden bij het herschrijven van haar essay ‘Laisse-moi pleurer pour toi. Een oproep tot ontroering’.

Het eerste mentoraat van 2017 is van start gegaan! Dichter en redacteur Mischa Andriessen begeleidt Alexander Nieuwenhuis bij het herschrijven van zijn essay ‘Aspecten van Ter Braak’.

Het zevende mentoraat is een feit! Marijn van der Jagt coacht Anneke van Wolfswinkel bij het herschrijven van haar essay ‘Leve de androgyne geest’.

De donkere maanden van het jaar zijn uitermate geschikt om te (her)schrijven, zo blijkt uit het aantal inzendingen dat de afgelopen weken binnenkomt. Een van die essays was Sonja Schultes ‘Zonder titeling’. Zij gaat met publicist en redacteur Raymond Frenken met haar stuk aan de slag.

In mei ging het vierde begeleidingstraject van De Nieuwe Garde van start, Merlijn Olnon ging aan de slag met Pablo Kamsteeg, Kim Schoof en Lodewijk Verduin. Het essay ‘Van de drilboor en de droom’ is inmiddels af en zal in het eerstvolgende nummer van de Nederlandse Boekengids verschijnen. Olnon en Schoof blikken terug op het mentoraat.

In februari dit jaar startte het eerste traject van De Nieuwe Garde. Dirk Vis ging met Elsbeth Ronner aan de slag met Ronners essay ‘Googles ludieke architectuur’. Vorige week verscheen Ronners stuk onder de titel ‘Googles Technate: spelen in een hof van heden, met commandotoren’ in het nieuwe nummer van De Nederlandse Boekengids. We vroegen ze hoe ze op het mentoraat terug kijken.

Begin april vroegen wij auteur, vertaler en Awater-redactielid Kiki Coumans of ze Maarten Buser wilde begeleiden bij het herschrijven van zijn essay over Martinus Nijhoffs De wandelaar. Ze zegde toe en ging samen met Maarten Buser en haar collega-redacteuren met het stuk aan de slag, en met succes. Begin deze maand verscheen Busers ‘God heeft ons in een vreemde weerld gezet’ in Awater.

Het vijfde mentoraat van De Nieuwe Garde is van start. Vertaler en redacteur Kiki Coumans begeleidt Maarten Buser bij het herschrijven van zijn essay over Martinus Nijhoff: ‘God heeft ons in een vreemde weerld gezet’.

Inmiddels is een vierde begeleidingstraject bij De Nieuwe Garde van start gegaan. Hoofdredacteur Merlijn Olnon begeleidt Pablo Kamsteeg, Kim Schoof en Lodewijk Verduin bij het herschrijven van hun essay ‘Van de drilboor en de droom’, over Ta-Nehisi Coates’ Between the World and Me.

Vorige week werd bekend dat de herschreven versie van Joost Vormeers essay ‘Laten we Chinese dichters zijn. Over namen, pseudoniemen en literatuur’ goedgekeurd is door de redactie van Gierik & NVT. Het essay zal in een van de komende nummers gepubliceerd worden.

Vorige week ging het derde begeleidingstraject bij De Nieuwe Garde van start. We vonden redacteur en schrijver Ferdinand Lankamp bereid om Ron Vaessen te ondersteunen bij het werk aan zijn essay ‘Spiegeltje aan de wand, wie is de slechtste in het land?’.

Naast Elsbeth Ronners ‘Googles ludieke architectuur’ is nu ook een essay van Joost Vormeer bij een redacteur ondergebracht. De Nieuwe Garde heeft redacteur en schrijver Peter De Voecht bereid gevonden om Vormeers ‘Laten we Chinese dichters zijn’ te redigeren.

Momenteel werkt Elsbeth Ronner aan het essay ‘Googles ludieke architectuur’, De Nieuwe Garde heeft Gids-redacteur Dirk Vis bereid gevonden haar te begeleiden. In haar essay schrijft Ronner over architectuur die tot spelen aanzet, ze neemt daarbij het ontwerp van het nieuwe Google-hoofdkantoor in Silicon Valley als uitgangspunt.

meer laden...