Essay
Wat is de kracht van de politieke grap?
Politieke humor mag dan als subversief worden beschouwd, autoritaire gezagvoerders komen maar al te graag even meelachen om het spel naar hun hand te zetten. Dient humor de machtelozen of de machthebbers?
Tijdens de lente van 2019 toonden Syriërs in de diaspora zich onthutst en verontwaardigd over de Syrische komedieserie Kontak. In een van de sketches werd koudweg de spot gedreven met slachtoffers van chemische aanvallen. Terwijl een man op zijn rug naar adem hapt, wordt hij benaderd door twee reddingswerkers van de Witte Helmen. Een van hen heeft een camera vast en zoomt gretig op het hijgende slachtoffer in. ‘Roep wat luider!’ moedigt hij het slachtoffer aan, als ware de hele aanval in scène gezet door de Witte Helmen.
De beelden werden uitgezonden op het kanaal Lana TV, in handen van de zakenman Samer Foz die een fortuin vergaarde dankzij de oorlog en vandaag volop contracten voor de wederopbouw binnenrijft. Een boodschap van het regime, verpakt als comedy.
Zo’n twintig jaar geleden liet het comedy-genre in Syrië een ander geluid horen. Tijdens de vroege jaren 2000 verschenen nieuwe gezichten op het scherm, in televisiefeuilletons die barstten van de satire en provocatie. Met name de tv-serie Schijnwerper deed iets ongezien: in korte, bijtende sketches werden lokale ambtenaren maar ook machtige ministers door de mangel gehaald. Zelfs de alom gevreesde geheime politie, bedreven in het bespioneren van hun landgenoten, moest er aan geloven.
Het publiek keek massaal, ietwat angstig en toch verrukt over dit afwijkend staaltje komedie met een maatschappijkritische ondertoon. De Syrische bevolking – van jongs af aan getraind in blinde loyauteit aan de Baath-partij van president Assad – kon amper geloven dat dit soort nietsontziende humor het daglicht mocht zien in hun land. Hoewel, nietsontziend? De president bleef steeds buiten schot.
Benieuwd naar de rest van het essay? Je leest het op de website van rekto:verso.